stockholm!

yes! igår bokade jag flyg ner till stockholm! ska hälsa på mikkan och janna första helgen i mars! woho! :)
kanske man kan shoppa lite lite bebben också, hehe :)

idag måste jag läsa egentligen, men har inte tagit mig för att börja! det är iof bara 100 sidor jag ska läsa, men för mig tar det ett bra tag! haha.

igår betalade jag räkningarna och det var inte kul den här månaden, fy att man kan bli så deprimerad av att betala räkningar. måste kanske skyffla över det där på ante igen. eller nej då skulle jag få mer ångest för att jag inte har koll på allt!

vi var också på ett infomöte på försäkringkassan igår, man skulle få lära sig om föräldrapenningen, men jag blev då inge klokare! så malin, ni missade inget. fixa ett privat möte istället! (haha, ganska kul att jag komunicerar med dig genom bloggen)

idag blir det ny vecka i graviditeten igen! shit vad det tickar på, v.26 nu! :)



Bebisen

Den här veckan blir din bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram.

Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.

 Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.

Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.

Du

Övre delen av din livmoder är nu c:a 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balanserat och närigsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu.

Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen.


Stämmer rätt bra det där, haha förutom att man har lagt på sig lite mer än 7-10 kg! 

#1 - - Mona:

Åh ska du få åka till Stockholm :D Vad kul! Ett tips är att gå till mammornas secondhand på Kungsholmen. Jag tror de ska ha en hemsida också som du kan kika på. När jag var där hittade jag ett par byxor och en tunika som var helt oanvända trots att de såldes som secondhand. Du kanske hittar något där också, så har du vägarna förbi Kungsholmen så ta en sväng in där.



Oj oj oj redan v26 och magen växer och blir allt mysigare och finare :D