Julgodis - LCHF

Bestämde mig för att göra lchfvänligt julgodis ändå. Hade tänkt att fuska helt. Men som jag skrev förut så blev jag så jäkla uppsvälld av allt fuskande. Det är liksom okej att fuska på julafton med nån godsak. Men inte hela julveckan. ;)

När jag skrev sist att jag kände mig fet och uppblåst efter allt fuskande på sjukhuset och i bredbyn, då när jag kom hem och vägde mig hade jag gått upp 3 kilo!!!! Och jag har 1 kvar ännu. Så det är inte värt att fuska sådär mycket. Kommer ju heller inte kunna träna under jul då vi är i bredbyn från juldagen och framåt. Så det fick bli lite lchfjulgodis ändå! 


Det är pepparkaksbollar, Snickersrutor, saffransfudge och Bountybollar. Alla blev supergoda utom pepparkaksbollarna, de var väl inte äckliga heller men inte nått att hurra för. 

Recept 

Pepparkaksbollar 

Ingredienser:
100g smör 
0,75dl sötströ (stevia)
3dl mandelmjöl
3tsk pepparkakskrydda 
100-150g mörk choklad (minst 70%) jag tog hälften mint och hälften vanlig

Blanda alla ingredienser utom chokladen. Knåda för hand eller i matberedare. Smält chokladen. Rulla "smeten" till bollar och doppa i chokladen. Ställ kallt. Kyl eller frys. 

Snickersrutor

Ingredienser:
150g mörk choklad (minst 70%
200g smör
En burk sockerfritt jordnötssmör 
1-2dl jordnötter

Smält hälften av chokladen tillsammans med 50g smör. Bre ut på en bakplåtspapperklädd form, ställ i kylen. Undertiden smälter du 100g smör med jordnötssmöret och jordnötterna på svag värme. Bred ut detta på den svalnade chokladen. Smält resten av chokladen med 50g smör och bre ut ovanpå. In i frysen och skär i små rutor när den stelnat. Förvara i frysen, äts med fördel direkt från frysen :) 

Saffransfudge

Ingridienser:
2dl grädde 
50g smör
3msk sötströ
1pkt saffran

Smält smöret i en kastrull. Blanda ner övriga ingridienser och småkoka i ca 20 min. Rör om rätt ofta. Häll upp i en bakplåtspapperklädd form och in i frysen. Skär i små rutor när den stelnat. Förvaras i frysen. 

Bountybollar

Ingridienser:
50g ekologiskt kokosfett
0,75dl sötströ
2dl grädde
200g kokosflingor
200g mörk choklad (minst 70%)

Smält sötströet med kokosfettet i en kastrull. Blanda sedan i grädde och kokosflingor och låt det sjuda en stund. Ställ smeten kallt minst en timme. Rulla sedan till bollar och lägg på ett fat i frysen i en timme. Smält sedan chokladen och doppa bollarna. Förvaras i frysen. 


Enjoy! :)