Mamma- och pappalediga

Från och med idag och fram tills typ 20 januari är jag och Ante lediga båda två! Så skönt :) 
Samtidigt som det är skönt får jag typ prestationsångest! Känns som att det är så mycket vi borde hinna göra nu när vi båda är lediga och verkligen har tid. Typ massa storstädning osv. Nu kan man inte skylla på att man inte hunnit städa längre ;) Haha, jag är knäpp! 

Idag såg det ut såhär när jag fick laga middagen i lugn och ro..


Varför vi är lediga båda två är för att när man får tvillingar får man 60 dagar (30 var) som kallas dubbeldagar. Dvs att man får vara hemma föräldralediga samtidigt. Dessa dagar måste tas ut innom första året. Och som jag skrivit om tidigare så fick vi behålla dagarna för Lilly även fast hon inte överlevde. Och Stella fyller ju 1 år i början på februari och jag börjar plugga 21 januari så det passade bäst att ta det nu :) Sen ska Ante fortsätta vara pappaledig fram till början på juni då jag tar över igen fram tills hon skolas in på förskolan nästa höst :) 



Hahaha, jag försökte fota mig och Stella till instagram tidigare idag... Hon ville inte riktigt vara med ;) 

#1 - - Linda :

Alla får de där dubbeldagarna nu förtiden. Tog ut typ en vecka tillsammans med mannen min innan sonen hann fylla ett, tror de började med det precis då för lite mer än ett år sen.. Nu har vi gott om tid att ta ut dem med dottern som är två månader :) perfekt till semestern :)

#2 - - Minikottarna:

Jo, vi hade också dubbeldagar, men då går ju föräldradagarna åt dubbelt så fort och dessutom fick man ingen jämställdhetsbonus på dessa dagar så vi tog nästan aldrig ut några av snålhet. Vi kunde vara hemma samtidigt under semestern i alla fall. Himla praktiskt att ni fick ha kvar Lilys föräldradagar. Med tanke på att Stella är född så pass för tidigt så kan jag tänka mig att man absolut inte vill sätta henne på förskola på 1-årsdagen okorrigerat (det kändes nog hemskt när jag gjorde det med en fullgången bäbis för jag tycker att barn nästan är som bäbisar fram till 1½ egentligen).