Barnmat

Har idag gjort lite egen barnmat till Stella! Hoppades på att hon skulle tycka att det var godare än burkarna! Men det verkar inte ha med smaken att göra utan tjurighet!! Hon började vägra som vanligt. Vrider bort huvudet, kniper igen munnen osv. Håller på och försöka få i henne med alla vanliga knep i typ en havltimme och tänker just ge upp när hon helt plötsligt börjar gapa och sen äter hon upp hela portionen på typ 10 minuter. :) Så var det ju typ förra veckan med burkarna också så tror inte att det har med smaken att göra som sagt. Utan hon har som bara fått för sig att inte äta. Men vi får se hur det går imorgon :) 

Hade torsk så gjorde två olika torskrätter :)
Här kommer "recepten":

Krämig currytorsk
ca 150g torsk
ca 1dl okokt ris
ca 100g frysta grönsaker (hade en med broccoli, morot och blomkål) 
ca 1dl grädde
Curry
ev salt

Koka riset och grönsakerna tillsammans med curry tills riset är klart, ca 20 min. Tillsätt torsken och koka tills den är genomkokt, ca 5 min. Häll sedan av kokvattnet och spara det i en skål. Tillsätt grädden i kastrullen och mixa till önskad konsistens. Späd med kokvattnet och smaka eventuellr av med pyttelite salt. Fördela i påsar eller tomma glasburkar och frys in. 

Krämig dilltorsk
ca 150g torsk
4 stora potatisar 
2-4 morötter (beroende på storlek) 
ca 1dl grädde
Dill (jag hade fryst)
Vitpeppar
Citronsaft (jag hade på flaska)
ev salt 

Skala och dela potatisarna och morötterna i mindre bitar. Koka detta tillsammans med ganska mycket dill och lite vitpeppar. När potatisarna och morötterna kokat klart (ca 20 min) tillsätt torsken och koka tills den är genomkokt (ca 5 min). Häll sedan av kokvattnet och spara det i en skål. Tillsätt grädden och en skvätt citronsaft och mixa till önskad konsistens. Späd med kokvattnet och smaka eventuellt av med pyttelite salt. 
Fördela i påsar eller glasburkar och frys in. 

Jag fick ut 5 portioner av varje. Så sammanlagt 10 portioner. Men då äter ju inte Stella så mycket. Så gjorde portioner på ungefär 1dl. 





#1 - - Nina:

Hoppas de är som m lilo att hon blir duktig när hon fixar de själv! Lilo åt ju Aldrig mer än en halv burk o Mario nästan alltid en hel och mer. Nu när hon kan äta själv är de ju helt annat:) gör hon samma sak om det är Riktigt gott?
Får lilo smaka glass ur en skål är hon som en fågel men annars får vi Aldrig mata henne, hon slår bort skeden. Riktig "kan själv unge"..
Fast jag har ju aldrig behövt bekymra mig, hon har ju hållt sig rund o go på vällingen :)