Svingod kycklinggryta

Gjorde en jättegod kycklinggryta igår. Måste skriva receptet här så jag har kvar det. Dock så höftade jag så ska se om jag kommer ihåg ;)

Ingridienser
4 st kycklingfiléer, ca 900g
1 gul lök
1 gul paprika
1 röd paprika 
1,5-2 dl creme fraiche 
Smör 
1dl vatten 
1 vitlöksklyfta
1 kycklingbuljongtärning
ca 1/2 tsk mejram
ca 1/2 tsk dragon
ca 1 tsk gurkmeja
ca 2 kryddmått citronpeppar 
ca 3/4 tsk salt
ca 3/4 tsk sambal olek
En skvätt citronsaft (sån på flaska)

Tillvägagångssätt 
Hacka löken i valfri storlek, fräs den i rejält med smör (använde en gjutjärnsgryta). Strimla under tiden kycklingen i tunna skivor. Släng ner den i grytan och stel på ganska hög värme. Strimla paprikorna och he ner dom också. Stek en liten stund. Det bör vara rätt blött nere i grytan nu, smöret och vattnet från kycklingen brukar göra så att det blir det. Häll på en liten skvätt vatten efter behov tillsammans med buljongtärningen, vitlöken och kryddorna. Lått puttra en stund och tillsätt sedan creme fraiche efter önskad mängd och låt puttra en stund till.  Smaka av och tillsätt ev mer salt. 

Jag åt detta tillsammans med ett broccolimos och Ante hade ris. 

Broccolimos
Önskad mängd broccoli
Grädde 
Smör
Riven ost
Salt

Koka den frysta broccolin i 3-4 minuter, eller tills den känns lagom mjuk. Vattnet den kokar i ska inte täcka broccolin. Häll sedan bort vattnet och tillsätt grädde, smör, ost och salt. Mixa till önskad konsistens. 

Jag hade väl ca 400g broccoli, ca 1,5 dl grädde, 50g smör och 1,5-2dl ost.